top of page

AKTUELT

En oversikt over Facebook bildestørrelser

facebook-bildestørrelser.jpg

12.mai 2019

Bildestørrelser på Facebook kan både være litt forvirrende og vanskelig å holde styr på. Jobber du med bedriftens Facebook-side men synes du det er litt innviklet å finne rette bildestørrelse til de forskjellige typene innlegg er du ikke alene. I denne artikkelen gir vi deg en oversikt over de mest brukte bildestørrelsene for bedrifter på Facebook.

Les også:

Hvorfor bedrifter MÅ ha en SEO-strategi for sine nettsider

Har du en gjennomtenkt og langsiktig strategi for å sikre at din bedrift er synlig i søkemotorene?

En oversikt over Facebook bildestørrelser

I denne artikkelen gir vi deg en oversikt over de mest brukte bildestørrelsene for bedrifter på Facebook.

6 grunner til hvorfor bedriften må være på Facebook

Facebook er utvilsomt det desidert største og viktigste sosiale medium når en snakker markedsføring for bedrifter

Skap mer trafikk ved hjelp av Facebook annonser

Betalte annonser på Facebook er fortsatt noe av det som fungerer aller best for å tiltrekke besøkende.

Å skape engasjerende bilder for Facebook er ingen enkel oppgave. Du jobber kanskje hardt for å lage kreative bilder som skal formidle et budskap om ditt varemerke, ett produkt, en tjeneste eller et tilbud.

Men før du laster opp bildet, må du imidlertid sørge for at du har laget et bilde som overholder Facebooks varierende anbefalte opplastingsstørrelser. Dette kan det være vanskelig å holde styr på - fordi Facebook har forskjellige krav til hvert av bildene, som for eksempel profilbilde, forsidebilde, delte lenker, arrangement og sponsede innlegg. I tillegg skal du ta hensyn til at bildene vil vise forskjellig på datamaskin og mobil.

Facebook endrer ting på designet fra tid til annen, vanligvis uten advarsel. Her får du en nylig oppdatert 2019 versjon av de mest brukte bildestørrelsene for bedrifter på Facebook.

Facebook profilbilde

Profilbildet pleide å være firkantet, men det er nå endret til rundt format på datamaskin mens det fortsatt er firkantet i mobilappen. Profilbildet har en tynn hvit linje rundt som genereres automatisk.

Facebook-profil.png

Uansett hvilken form det er på profilbildet du laster opp vil det bli beskåret til en sirkel med 172 piksel diameter. Du vil kunne justere og zoome bildet du laster opp i en forhåndsvisning. For best kvalitet anbefales å bruke et bilde på ca 350 x 350 piksler.

Facebook forsidebilde

Bruk et bilde som er minst 820 piksler bredde x 360 piksler høyde. Men vil du ha bedre bildekvalitet kan du bruke større bilde i samme format. Bruk da et bilde som er minst 1640 piksler x 720 piksler.

Facebook-forside.png

Måten bildet vises på varierer med størrelsen på nettleservinduet eller enheten. Og ikke hele bildet er synlig på alle skjermer. På en datamaskin vises hele bredden på bildet. Men det er en tynn stripe i topp og bunn som er trimmet av. Hver stripe er 24 piksler høy.

På mobilappen får du full høyde, men større strimler er trimmet av på hver side. Hver av disse stripene er 90 piksler brede.

 

Det betyr at det er en sikker sone midt på bildet. Alt utenfor den sikre sonen vil ikke være synlig på mobilappen. Så ikke legg viktig informasjon som tekst, en del av en logo eller ansikter i et gruppebilde i nærheten av bildekantene.

Facebook bildeinnlegg

Dersom du vil legge ut ett bilde på tidslinjen vil det skaleres til 500 piksler bredde når du laster opp. Du kan godt laste opp større bilder, men dersom det er mindre vil det bli uklart og kornete. Ofte er 1200 piksler bredde mye brukt, da får du god oppløsning. Høyde kan variere alt etter bildet du har for hånden. 1200 x 900 piksler er veldig vanlig, eller 1080 x 1080 dersom du også skal bruke samme bilde på Instagram.

Facebook linkdeling & annonser

Deling av linker er spesielt viktig for bedrifter som vil promotere via Facebook. Bildeformatet her er uforandret på 1200 x 628 piksler. I tillegg er annonser med bildekarusell mye brukt. Formatet skal da være 1080 x 1080 piksler. (Du kan bruke 800 x 800 piksler, men 1080 piksler anbefales for best oppløsning)

Facebook har endret sin 20% regel som krevde at teksten på et annonsebilde ikke skulle utgjøre mer enn 20% av bildet. Facebook avviser ikke lenger annonsebilder på grunnlag av teksten de inneholder.

Selv om dette er en bra ting for markedsførere, har Facebook også sagt at, ettersom mengden tekst på bildet ditt øker, kan rekkevidden av annonsen din bli begrenset. Dette betyr i praksis at Facebook prioriterer bilder med mindre tekst, og vår erfaring er at annonser med mye tekst i bildet får dårligere resultater.

Facebook arrangement

Den anbefalte bildestørrelsen på arrangement er i henhold til siste oppdatering 1200 x 620 piksler Dette tilsvarer et format på 1,91:1. Vi anbefaler 1920 piksler bredt. Du kan gå for forholdet 1,91: 1 og gjøre det 1005 piksler høyt. Eller bare bruk standard 16: 9 format, og vit at det vil være litt beskjæring på toppen og bunnen av bildet. Men husk at det skaleres ned ganske mye, så dersom du skal ha tekst på bildet, så ikke bruk for liten fontstørrelse.

FB Arrangement.PNG
Vi hjelper deg!

Dersom din bedrift ønsker å bli mer synlig på Facebook eller trenger hjelp med Facebook annonsering ta kontakt med oss i dag. Vi er Facebook ansvarlig for et ti-talls bedrifter og har lang erfaring med å skape engasjerende innlegg og utarbeide effektive annonsekampanjer.

bottom of page