AKTUELT
Skap mer trafikk ved hjelp av Facebook annonser

7.juni 2019
De fleste bedrifter vet at de må markedsføre seg for å få flere kunder. Det nytter ikke å sitte å vente på at folk skal komme ramlende inn døren eller finne nettsiden din, da kan du bli sittende ganske lenge!
Det høres kanskje litt opplagt ut, men betalte annonser på Facebook er fortsatt noe av det som fungerer aller best for å tiltrekke besøkende til ditt nettsted/nettbutikk, når det kommer til digital markedsføring Og det gir umiddelbare resultater sammenlignet med strategier som lønner seg mer på lang sikt, som for eksempel SEO.
I dag kan man primært markedsføre seg på to måter på Facebook. Gjennom det vi kaller vanlig innhold og det vi kaller betalt annonsering. Ved å poste vanlig innhold så deler man dette med sitt publikum, altså du deler innholdet ditt med de som aktivt velger å høre på deg og lytte til deg. Ved å betale for annonsering betaler du for at innholdet ditt vises til akkurat dem du ønsker som kunder.
Annonsering på Facebook er klart den beste muligheten for bedrifter til å nå et lokalt publikum, og samtidig akkurat den målgruppen du ønsker. Dette fordi måten en kan segmentere målgruppen på hos Facebook fortsatt er unik.
> Les også: 6 grunner til hvorfor bedriften må være på Facebook
Les også:
Facebook bedriftsside
Mest sannsynlig har du en Facebook-profil i dag. Den er for deg som privatperson, der du har venner og kjente i nettverket ditt. Alt som blir postet der er for de som er venner av deg eller som er i nettverket ditt. Du skal ikke bruke din Facebook-profil til å annonsere for bedriften din.
Når du jobber med bedriften din gjør du dette fra en Facebook side, ikke fra din Facebook-profil. Fra din Facebook-side kan du dele innhold med alle, uten at det er knyttet til deg som privatperson.
Hva er Facebook-annonser?
Facebook-annonser er betalte budskap fra bedrifter som er skrevet i deres egen stil, og som hjelper dem å nå de personene som betyr mest for dem. For de fleste bedrifter med et fysisk utsalgssted vil dette si personer i sitt eget lokalområde. En bedrift kan for eksempel opprette en kampanje fordi de vil at flere skal besøke nettstedet/nettbutikken deres. Når en oppretter annonser i en kampanje, velges bilder, tekst og et publikum en tror vil hjelpe til å få flere besøkende.

Forskjellen på innlegg som fremmes, og Facebook-annonser
Et innlegg som fremmes, er et innlegg på sidens tidslinje som du kan betale for, slik at det fremmes for et publikum du selv velger. Dette er den enkleste formen for annonsering på Facebook. Men fordi de ikke opprettes i Annonseadministrasjon har de ikke alle de samme tilpasningsfunksjonene. Innlegg som fremmes blir allikevel sett på som annonser hos Facebook fordi de krever et budsjett for å deles med et publikum.
Når du oppretter Facebook-annonser via Annonseadministrasjon, kan du designe en annonse som er skreddersydd for målene dine. Du kan opprette karusellannonser, legge til spesifikke beskrivelser og legge til en handlingsknapp som får flere i publikummet til å utføre en handling. Dette er bare noen av alternativene for annonseinnhold og formatering som er tilgjengelige i Annonseadministrasjon som ikke er tilgjengelige når du fremmer et innlegg fra siden din.
Bestem deg for hvor du vil sende folk
Det er viktig for alle bedrifter å identifisere nøyaktig hva de håper å oppnå med en annonse. For å skape oppmerksomhet eller rett og slett promotere nettstedet/nettbutikken sender du folk til hovedsiden. Hvis du derimot ønsker å øke salget for et spesifikt produkt, sender du folk direkte til produktsiden. Hvis annonsen handler om en kampanje, sender du folk til en landingsside hvor de kan finne mer informasjon. En landingsside er en nettside som kun har som formål å fronte produkter, tjenester eller priser i forbindelse med en annonsekampanje.
Vi hjelper deg!
Dersom din bedrift ønsker å bli mer synlig på Facebook eller trenger hjelp med Facebook annonsering ta kontakt med oss i dag. Vi er Facebook ansvarlig for et ti-talls bedrifter og har lang erfaring med å skape engasjerende innlegg og utarbeide effektive annonsekampanjer.